-->

tabung sumbangan ;)

Monday, December 5, 2011

Mentega Lalat

Assalamualaikum :)


Hai.
Sekarang kat Kuantan tengah hujan.Dari malam semalam tak berhenti hujan. Biasalah hujung hujung tahun kat pantai timur,musim tengkujuh. Tapi Alhamdulillah sebab kawasan rumah tak dinaiki air. Sebenarnya aku suka sangat hujan. Rasa tenang sangat. Tapi sebab terlalu tenanglah mata ni asek kuyu,perut pulak asek minta di isi je. erk! hehe =.='


Sebenarnya bukan nak tulis pasal hujan ke banjir ke,ataupun macam tajuk besar pasal lalat hatta mentega. Tapi kalau di translate kan satu satu ikot omputeh,

Mentega = Butter
Lalat = Fly

ha, aci tak? kehkeh. Sebenarnya hari ni nak kongsi kisah rama - rama yang sangat memberi kesan pada hati ni. Bukan kisah Ramayana yang pergi kejar kijang untuk Shinta kat negeri Mantili tu ye. No no no.



Pernah tak dengar kisah seorang saintis dengan rama-rama? Ada seorang saintis ni dia nak kaji riwayat hidup seekor rama- rama,asal usul kejadian rama-rama dalam kepompom lagi. Jadi, dia perhatikan anak rama-rama dalam kepompom tu bergelut beberapa jam untuk kelur. Tapi lepas lama sangat tunggu, saintis tu rasa yang dia patut potong sikit kepompom supaya anak rama-rama tu boleh bergerak keluar.



So, anak rama-rama tu pun keluar.Tapi saintis tu mendapati yang badan & kepak rama-rama tu kecil dan lemah. Saintis terus perhatikan rama-rama tu dengan harapan kepak rama-rama tu akan terbuka dan rama- rama tu boleh terbang. Tapi dia silap. Rama-rama tu langsung tak mampu terbang,tapi hanya merangkak sepanjang hidup.



Tau tak kenapa? Sebenarnya Allah cipta kepompom tu ada sebab. Untuk dapat kekuatan, dia kena struggle untuk buka kepompom tu sendiri sebab pada waktu lah cecair dalam badan rama rama tadi tersalur kat kepak. Baru lah dia boleh terbang. Nak tak nak, untuk jadi rama-rama yang tak cacat dia kena lalui semua tu dulu.



Macam tu la jugak hidup kita sebagai manusia. Kena kena harung semua obstacle yang datang dalam hidup. Semua tu adalah untuk menjadikan kita sebagai seorang manusia yang kuat,lebih hebat. Nak tak nak,itulah asam garam sebenar kehidupan.


Sebenarnya panjang lagi nak taip ni. Next entri okey ^_^

Bersambung...

tata!

No comments: