-->

tabung sumbangan ;)

Thursday, February 4, 2010

Blog ini taman permainan kita.

Bila satu kampung dah tau pasal blog anda. Privacy is no longer an option. Not that I have anything to hide, tapi mungkin aku lebih berjaga-jaga dari segi penggunaan kata, dan konteks bila berblogging.Takut tersalah kata ke, apa ker. Because people tend to judge. It's a natural thing. Should I care? Probably not, but it's hard not to. So I resort to less blogging, and boring entries.Nampaknya aku da belajar sesuatu perkara dari dunia blogging.Aku dah belajar lah beberapa perkara yang mungkin mematangkan aku sedikit pasal berblogging ni, terutamanya etika berblogging untuk mengelakkan salah paham dan konflik.

blog boleh jadi wadah utk berkongsi. Kongsi rasa dan jiwa.kalau tak suke, pembaca yg vocal senang2 nk maki.Kalau yg silent reader tu, buat derk je laa...blogging ajar aku untuk bukak mata dan otak luas-luas.dalam dunia ni bukan cuma ada kita dan otak kita.ada banyak otak,jari dan hati yang pelbagai perisa.so berani tulis,beranilah tanggung.Ye dak?memang ia sekadar blog.tapi ia tetap bermain dengan emosi.kalau tidak,masakan novel-novel laris dipasaran.kesimpulan,blog ni banyak manisnya.=)

We have freedom in blogging. But we have to admit there are no place in the whole wide world where freedom is absolute.sesetangah orang take their blog as an online diary.macam aku jugak.orang lain pulak banyak yang buat serious posting and entries macam politics etc.
macam aku yang budak kolej ni,otak tak berapa nak open sangat,and entries usually sangat tak matang.so blog tu just untuk tulis perkara2 yang terjadi masa kolej,di sekitar aku,pendapat and pandangan dari mata seorang budak yang baru nak kenal dunia untuk dikongsi dengan schoolmates lain.words and stuff that cannot be spoken by mouth.

disebabkan blog aku yang banyak bercerita tentang kehidupan aku kat kolej yang aku ni agak kelam kabut and tension buat kerja kolej segala,mereka secara tak langsung dapat detect sejauh mana aku boleh buat sesuatu perkara itu dengan jayanya.

blog ni macam a place to talk about what we want,think and need to share or want to share.
kalau ada yang tak puas hati,bagi aku itu masalah dia.dia ada pilihan untuk langsung tak lawat blog kita,tapi dia lawat jugak,tggalkan komen yang memang menbengangkan.
the next day,ada pulak rebellious entries yang buat kita pedas.

i have my blog for fun and just to share things i wanted.dan tak bestlah kalau suddenly people take blogging so serious sampai kita tak boleh tulis apa kita suka,semata-mata takut ada pihak yang emosi dan kita emosi sekali.kan?no..I tak cakap pasal sesiapa.Swear kerana Allah.hehe~

like some people akan rasa,tak perlu berhati2 kita bebas berfikir apa jua bidang.
i think that "bloggers" should write whatever the fuck they want, without worrying about readers, or hits or the number of comments they'll receive. and most importantly, if you're the one doing the reading, not to take blog entries with cynical and sarcastic remarks too seriously.

the way u wrote = the way u think.
the way u wrote = that is you. period.


betul ke macam tu??
dunia blogging mmg keji. Bukan salah sesapa, manusia jugak.aku rasa, blog ni macam makanan yang kita masak.

kita masak, mesti kita suka bau dan rasa dia.
orang lain, pasti kata masakan kita kadang-kadang busuk dan tak sedap.

masak itu mudah, dan senang,tapi tak semua selera dapat dipenuhi.

kesimpulannya bagi aku, blog itu ada busuk ada wangi; kita suka, dan tak suka. jangan ambil serius sgt tentang blog, sesuatu tulisan tu mungkin boleh buat kita feel manipulated or
tersinggung or psycho. buat yang terbaik utk apa yangg kita rasa baik. turn the deaf ear to people who tear u down.




p/s: engat,kita mungkin akan bertemu semula di padang masyar nanti untuk membayar hutang.hutang apa?lu pikir la sendiri.dah telajak buat salah and tak sempat minta maaf,bayar la hutang di padang masyar nanti kalau kau fikir perkara itu mudah.

8 comments:

ogy said...

i super loike diz entry. so true lah wey~ but nchat sket je.. kalu bole, jgn curse. cm xseswaii je fitri ain cursing. opinion semate - mate d cni. ;] owh ye, sbb tamo org judge aku lah, aku prvate belog ak. huhu. xckup konfiden ag nk bhdpan ngn caci maki keji org rmai. =.=

**fitri ain** said...

thx ogy sbb loike diz entri.=)
oke,,aku terima teguran tu..
ak xkan cursing2 lg..

saya ine-sen said...

betul3..i stuju ngn u

Cahaya.Kemuliaan said...

sabaw kak ety sabaw.
btol kak ogy, sy pn mengambil keputusan memprivatekan blog sy =)

**fitri ain** said...

mgkin korg ber2 patot lbeh brani brsuara mase2 akn dtg..dgn idea2 yg bes..hehe

ogy said...

urr~ xbrani ag r stakat neh. xbrani amek rsiko. huhu~ respek ety kerna brani! go! go! chayo2! truskan berblogging!!

**fitri ain** said...

thx ogy~
akan!!
=D

Cahaya.Kemuliaan said...

hehe.btoi2.sy pn x brani ni.kak ety fightin!!