-->

tabung sumbangan ;)

Thursday, March 11, 2010

kau urus kubur kau sendiri

sesetengah orang ada yang macam ni..
bila di tegur.
jawabnya.
"pehal ko nak sibuk.kubur aku,bukan kau.lantak ar aku nak minum.
tuhan maha pengampun.nanti dia ampun la dosa aku."


sakit jiwa kan dengar..?




'kubur masing masing'
Ramai cakap ayat ini yang dasarnya adalah rasa mementingkan diri sendiri.

'kubur masing masing'
tapi kau perlukan pemandi jenazah untuk mandikan kau bila kau sudah mati
kau perlukan tukang gali kubur untuk gali kubur kau.
Kau perlukan orang mengangkat mayat untuk mengangkat kau ke kubur.
kau perlukan orang menimbus tanah untuk mengambus kubur kau.
kau perlukan orang untuk mencacak batu nesan di atas kubur kau agar orang tahu itu kubur kau.

kalau kau kata 'kubur masing masing'
nanti kau sudah mati,
kau mandi sendiri,
kapan sendiri, gali kubur kau sendiri,
masuk kubur kau sendiri,
tanam mayat kau sendiri dan pacak batu nesan atas kubur kau sendiri.
Sebab kau kata 'kubur masing masing.'

Kita perlukan orang, perlukan kawan dan saudara untuk buat semua itu dan sebagai kawan dan sedara, kita buat salah,kita akan dinasihati dan ditegur.


well,what the jadah,haram is haram and will always remain as haram..

Tapi manusia juga tak boleh sewenang-wenangnya nak menghukum orang.
Tak boleh juga memandai cakap orang tu berdosa nanti mesti masuk neraka.
Kita tak tau macam mana hisab kita nanti.

betul tak??
just pendapat peribadi.huhu~



p/s:tapi kadang-kadang aku rasa aku pun tak makan saman =.='
~aku banyak dosa gak~

3 comments:

mcjust.lol said...

betol2~ sepatotnye kena terima teguran org laen~ kubur masing2, tp yg tolong bacekan yasin tu ttp org len~

zaradgreat said...

betul2!
mungkin dia tengah emo tuh cakap cenggitu (pk positif)
hehhehe

tape lah.
doakan dia berubah
dah menjalankan tanggungjawab kita sesama manusia, tegur menegur.
=D

•✿•fitri ain•✿• said...

mcjust: tau takpe..;)

zara: mgkinlah kot~ =)